Alla inlägg under oktober 2008

Av E J - 29 oktober 2008 15:49


I did it!


Jag var till underbara supermysiga fräscha och lyxiga Sturebadet Haga igår och tränade. Ca en halvmil i roddmaskinen och 20 (plågsamma) minuter på trappmaskinen. Stretchade, duschade (med ljuvligt doftande Kerstin Florian-produkter till förfogande) och bastade sedan. Kom hem sent, jag hade inte för tanke att stressa denna gång, och känner mig fortfarande riktigt nöjd. Träningsvärken är inte så hemsk som jag trott heller, bara lite allmänt stel i kroppen. På ett behagligt sätt.


Jag tror jag måste skapa en ny kategori i min blogg snart: marsvinen...


Av E J - 27 oktober 2008 15:41


Tyvärr blev inte oktober (som snart är slut) en riktigt så bra månad som jag hoppats på. Men eftersom jag ändå fått undan pengar till pensionsparandet, buffertsparandet, betalat av lite grann på alla skulder och sedan gått i princip +/- noll så är jag ändå inte helt missnöjd. Trist nog blev det inte så mycket pengar över för julkryssningen och nu är jag tveksam till om jag kommer att ha råd med den. November blir inte heller en fet månad eftersom jag hade tre sjukdagar sedan oktober som blev ett saftigt avdrag på lönen jag fick nu. Budgetten blir mager men jag bör klara det ändå.


Sambon försöker lugna mig med att vi är två nu och att jag inte riskerar "äta nudlar en hel månad iaf". Men det handlar inte om det, även om jag givetvis uppskattar starkt att ha honom bakom mig. Det är stolthet. Jag har aldrig varit ekonomiskt lagd, jag vill lära mig detta. Och jag vill INTE att han ska betala min mat så att jag kan betala mina skulder.

Dessutom vill jag få ordning på ekonomi för en jävla gångs skull. Inga skulder och en liten fin buffert tack!

Av E J - 27 oktober 2008 15:29


I helgen, som återigen spenderades på egen hand, blev jag lite rastlös och lyckades ta mig ut i joggingspåret. Var ute i 45 min men effektiv "springtid" var inte mer än sju minuter. Lång uppvärming och långa stretchpauser då det drog och brände som eld i vader och vrister. Mina ben är inte alls vana vid den typen av belastning, det blev tydligt... Kändes som en liten smådjävul sprang bredvid och sparkade mig på smalbenet för varje steg jag tog. Men nu är det i alla fall gjort och idag har jag träningsvärk... Jag kände mig mig väldigt nöjd efteråt och känslan sitter i än!


I morgon ska jag till gymmet med kollegan. Träna gym, troligen siktar jag in mig på roddmaskinen i huvudsak. Undrar om de har nån stairmaster...? De är grymma för röven vill jag  minnas. Sen låååång bastu efter det!


I slutet på veckan ett löppass till och på söndag coreträning på F&S.


Jag tog mig upp i tid i morse också. Tidsomställningen gjorde nog sitt för jag vaknade en timme tidigt.

Ikväll ska jag packa träningsväskan så den är klar till i morgon så jag inte "råkar" missa ta med den på morgonen... *harkel*


Ikväll serveras det i köket ugnstekt lax med citron samt en sallad på quinoa/kikärter/ruccola/feta/oliver och kanske något annat gott. I lunchlådan idag fanns det creolsk gryta på fläskfilé med ris.

Av E J - 23 oktober 2008 16:38


Man har slopat praktikkravet för att komma in på djursjukvårdarutbildningen. Vilket gör att jag nu är mycket intresserad... Men det är i Skara, tre år (förlängt iom praktikborttagandet). Ganska långt bort alltså. Hade jag varit singel hade det nog inte varit nåt problem, men nu har jag sambo. Jag vet inte hur han ställer sig till det och jag har inte riktigt vågat ta upp det än. Men har hintat lite nu och ska försöka få till ett samtal om det ikväll.


På SLU i skara har de också etologi-och djurskyddsutbildningen som jag kikat på. Om jag börjar plugga där har jag möjlighet att få känna på båda, och känner jag ändå att jag vill "mer" så kan jag kanske gå vidare och fortsätta med husdjursagronomutbildningen ändå. Jag ska ringa deras syokonsultenter och ta reda på om det går att göra så, om basen är så pass gemensam. Agronomutbildningen, som jag först tänkt gå, finns i Uppsala. Där finns också husdjursvetenskapsutbildningen men den tycker jag känns för "vag" för att den ska vara riktigt intressant.


Jag har också sökt ett extrajobb. Det kan vara värt att jobba lite hund en period för att få ihop extrapengar så jag för gott kan betala av de sista skulderna, få ihop pengar till körkort och en buffert. Telemarketingjobb, verkar ok men har inte hört vad lönen är ännu. Några kvällar i veckan.


Har insett att jag måste ta kommando över mitt liv och sluta flyta med. Extrajobbet är första klivet dit. Hittills har jag skyllt på dålig ekonomi när jag skjutit upp högskoleansökningen. Och bristen på körkort. Men inte mer. Min ekonomi går idag ihop (tack vare hemekonomiverktyget) och jag betalar av skulderna enligt plan och sparar både på sparkonto och till pension, men det går för långsamt. Jag behöver få det klart över vintern - till nästa sommar.


Men det är inte lätt att få den kicken just nu, nu när jag för första gången har en annan människa jag verkligen vill ta hänsyn till. Det gör mig orolig. Jag vill inte behöva välja...


Loka bekymrar mig också. Arrangemangen vi har idag känns orättvist. Jag ser henne 10 min på morgonen sen lämnas hon över till dagmatte. Sen ser jag henne ett par timmar på kvällen för att vid läggdags stänga in mig i sovrummet. (Hon får inte vara där inne pga hennes kvalsterallergi.) Ska jag dessutom jobba extra så ser jag henne ännu mindre. Ett annat alternativ vore att omplacera henne, då skulle mina utgifter dessutom minska med 3000kr/mån. Men jag vet inte om jag har hjärta till det, eller om sambon har det. Eller om någon vill ha en knasig golden med allergi. Jag skulle i så fall bara släppa henne till det bästa jag kan hitta. Nån som har TID för henne, som skämmer bort henne och som gärna har annan/andra hundar. 


Ja. Tankarna mal....

Av E J - 23 oktober 2008 10:54


Av E J - 23 oktober 2008 10:47


Sambons syster ska ut på långresa. Åtta månader i Thailand, Australien, Fijiöarna, Nya Zeeland och USA. Jösses... Jag skulle också gärna åka till de ställena men jag skulle nog tycka det var jobbigt att vara borta så länge. Jag är lite hembunden av mig.


Hon har en blogg: bortamedwinden som det ska bli intressant att följa. På söndag bär det av och vi var förbi igår och önskade lycklig resa. Lämnade över ett litet förstahjälpen-kit med insektsmedel och skoskavsplåster m.m Hoppas det inte kommer till användning alltför mycket.



Av E J - 21 oktober 2008 16:36


Jag har börjat få tillbaka lite ork i kroppen nu men det går segt. Stegräknaren är till oväntat bra hjälp, det är peppande att se hur mycket jag går. Så här ligger jag till nu:



Jag ska lära mig att göra ett lite tjusigt diagram av det också tänkte jag.


Känns som att det är ett mål jag kommer att nå.


I helgen blev det slött dock. Var hem och hälsade på päronen. Väldigt mycket snabbmat och inte så mycket motion. När jag var hemma igen på söndagkvällen kändes det inte som om jag haft helg ens. Måndagen på jobbet var skitdryg, även idag. Men jag har nu fått avi på mitt paket från Artistica så vi ska hämta ut det ikväll. Det är kul! Och så hoppas jag innerligt att Foderbilen levererar ikväll, Loka är helt utan mat nu och jag kör nödlösningen =ris.



Av E J - 15 oktober 2008 11:34


Så trött i morse. Och så lågmotiverad till att pallra mig till jobbet. Nu är iaf ansökningarna till mina distanskurser på SLU kompletterade och det är bara att vänta in besked. Kanske ett litet steg åt rätt håll på mitt nya liv..?


Igår beställde jag lite grejor från Artistica, har börjat teckna igen. Terapi. De har grymt bra priser. Och eftersom jag budgetterat och lagt undan pengar till det så kan jag njuta av det också. Budgeten funkar bra, ett par oväntade sluträkningar på tidningsprenumerationer och lite för höga godis/nöjeutgifter har väl gjort att jag ligger lite över tyvärr. Men ändå inte så mycket att jag skäms, jag är nöjd. Hittills. Nästa vecka är det lön igen. Då ska också julkryssningen bokas.


Gick och klippte mig igår (utanför budget), fick nog på lockarna som gjorde att jag såg ut som en pårökt snubbe från 70-talet. Tyvärr lyssnade inte frisören så noga på min beskrivning av hur jag ville ha det så det blev lite för kort och lite för "pojkigt". Inte en feminin frisyr. Blev lite lack.... Men får väl vänta tills det växer ut och jämna till det då. Måste komma ihåg att ta med BILDER nästa gång.

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards