Alla inlägg under februari 2009

Av E J - 23 februari 2009 13:41


Eftersom jag har varit hemma några dagar och blivit uttråkad (jäkla hamster att sova länge) så har jag igen gått igenom mina planer för:


1.Ekonomin

2.Träningen

3.Våren


Min buffert som jag sparat i penningmarknadsfonden har börjat röra sig nedåt mot förluster. Förvisso bara några tior men tillräckligt för att jag skulle ta det länge förhalade beslutet att öppna ett bättre sparkonto. Valet föll på Svea Direkt. 3,50% ränta från första kronan, fria uttag och statlig insättningsgaranti. Tyvärr kan man inte få automatisk överföring via autogiro så jag kommer att få anstränga mig lite mer än innan att få iväg pengarna dit.


Träningen. Ja på onsdag när jag får lön ska jag ut och leta reda på ett par bra, förhoppningsvis på rea, walkingskor i vintermodell. Jag har inget bekvämt att gå i som är anpassat för vinterväglag. Jodphursen läcker vatten och gympaskorna blir snorhala. Jag är väldigt sugen på att skaffa mig en stegräknare som är lite mer pålitlig men kommer nog att låta bli att köpa "proffsmodellen" som jag nämnt här tidigare. Behöver egentligen inte alla superfunktioner... Jag har idag utmanat kollegan på en stegräknartävling. Vi lägger en pott till vinst. =) Något "hälsospaaktigt". Ska se om jag kan få med fler på det, vore kul att bli lite triggad.


Har gått och sugit på att beställa ett par sådana där måttbeställda stövlar också. Fick ett bidrag i julklapp som är i trygg förvar, det saknas bara lite eget kapital för att jag ska ha råd med gott samvete. Tänker vänta lite till innan jag lägger beställningen.


Med mer, med mer...

Av E J - 22 februari 2009 13:36


Sambon insjuknade förra helgen och jag några dagar efter honom. Har varit hemma och mest legat nedbäddad med en djävulsk huvudvärk. Inte kunde jag roa mig med att leka med hamstern heller, han sover ju om dagarna... (nattaktiv).


Mår iaf bättre nu, båda två, och kommer att jobba i morgon. Och lite bra har det gått med hamstern, nu klättrar han gärna upp i mina händer och längs armarna för att se vad för spännande som ska hända. Igår kväll fick han tuffa runt på vardagsrumsbordet bland en massa grejor och undersöka. Det roligaste med det var nästan att se sambons min när han kom från köket och såg att "monstret" var löst... *hehe*


Loka är lite pigg nu efter några lugna dagar men jag tänkte att vi skulle ta en promenad nu innan det blir mörkt. Det snöar och vi har fått kanske 10 cm? Ska nog ta med kameran. Men jag har fortfarande inte hittat mitt 18-55 objektiv. Vart 17 kan jag ha lagt det...?


Av E J - 17 februari 2009 23:39







Hamstrar utan hamsterhjul kan med fördel rastas i badkaret. Att försöka klättra upp för den kanten kan tyckas precis lika meningslöst, men nyttigt (!), som att kuta i ett hjul som inte rör sig.


I morgon blir det nog en ny bur. Med hamsterhjul.


Lilla plumpen har ikväll frivilligt klättrat runt i min hand. *glad*


Mamma, medge att han är rätt söt!?



Av E J - 16 februari 2009 19:39

 



 

Chaplin är förstås väldigt... imponerad....

 


Sambon lite sur... 

"Det ligger hamsterbajs på mina kretskort......."



Av E J - 16 februari 2009 11:49

 


... då klåfingriga katter visat sig vara oehört nyfikna på nytillskottet. Tyvärr saknar detta nytillskott totalt självbevarelsedrift och klättrar friskt upp längs gallret mitt framför nosarna på tre kissar med tindrande ögon. Den lilla plumpen har redan hälsat nos-mot-nos på två av kissarna som böjde sig fram för ett smakprov.


Han är så sjukt söt. Har ett par nya bilder som jag ska lägga upp i kväll. Har stängt in Hamstern i sambons arbetsrum så han får sitta säkert nu när jag jobbar.


Igår kväll satt han och tittade på tv med mig. Buren stod framme i vardagsrummet och efter en stund kom han ut och satte sig vid kanten, greppade gallret med sina pyttetassar och satt blickstilla och tittade mot tv:n i minst en kvart.





Av E J - 15 februari 2009 16:05


Nyfiken och tuff som attans satt han och åt mat och tvättade sig i sin glassburk på vägen hem. Nosen tittade upp ur hålet och han hälsade på hunden som var med.

Väl hemma stuffade han in en enormt (!) mängd med hushållspapper i kindpåsarna, som för övrigt sträcker sig över hela skulderbladen, och bäddade.Totte-katten kom fram och var MYCKET nyfiken! Hamstern heter ju också Totte (nr 2 nu) så här är en lite suddig bild på Totte Ett och Totte Två. Hamster får nog nytt namn...


 


Ny sover han i sitt lilla trähus. Blir mer bilder sen när han är lite mer hemmastad och går att pyssla med (och jag har hittat mitt andra objektiv som är på rymmen). Men man ser en grårandig plump under vattenflaskan!



Av E J - 14 februari 2009 14:51


Tusan. Jag upptäckte igår att jag missat en inlämningsuppgift som skulle ha varit inne i torsdags. Det är en gemensam sådan för studiegruppen och jag när jag tittar i vår diskussionsmapp på studieplattformen så verkar jag inte vara den enda som glömt...


Ska plugga järnet idag. 



Av E J - 12 februari 2009 14:57


Dagiset har inte fått tillstånd att bedriva hunddagis. Ägaren är sedan tidigare belagd med förbud att bedriva hundverksamhet. Företaget saknar f-skattsedel trots att de påstår att de har det på sina fakturor. De drar sig inte heller för att skicka ut fakturor på fantasibelopp med två dagars betalningsvillkor och hot om inkasso utan påminnelse om den inte är betald innan dess. (Min faktura är under bestridan, konsumentvägledaren hade några bra tips, likaså mitt juridiska ombud.)


Allt detta ovan går att bekräfta genom att ringa Länsstyrelsen och Skattemyndigheten. Fakturaproblemen är egenupplevda.


Vill du veta mer om vad denna människa ägnat sig åt (urkundsförfalskning, ej betalat skatt, moms och arbetsgivaravgifter m.m.) i sitt tidigare företag (registrerat i England, drivet i konkurs) så kan man först googla för de smaskiga detaljerna och sedan kolla nogare på t.ex www.allabolag.se eller på ratsit.

Företaget heter Zoe Zoe AB, idag och än så länge... Deras hemsida hittar du här: www.hundtv.se. Men de byter sida regelbundet så jag vet inte hur länge till den här är aktiv. www.zoezoe.se är ett annat alternativ.


Jag är inte ute efter att svartmåla någon, men vill varna andra hundägare för att ingå avtal med denna person. Var inte naiv och tro på allt som sägs, när ni inte längre är överens kommer spelreglerna att förändras.


Söker du ett BRA och SERIÖST dagis med alla papper i ordning rekommenderar jag att du söker via www.sshf.nu på deras "dagiskarta".


Mina dagisproblem: sammanfattning.


Dagis 1.

Betalade en månads förskott, hade provperiod en månad. Hundarna lämnades utan tillsyn, vintertäcken revs sönder utan att jag blev informerad, lokalerna underkända och inget tillstånd fanns längre. Små små rum och kalla, runt 10-12grader bara.

Har begärt att få tillbaka del av avgift för de outnyttjade dagarna den månaden efter att jag sade upp provplatsen.


Dagis 2.

Det nämnt först i detta inlägg. Hann inte betala avgiften så nu bestrider jag dagisets orimliga krav på 520kr för en dags passning... Visst betalar jag för den dagen (och har redan gjort- 1/20 av överenskommen månadsavgift), men inte ett sådant fantasipris.



Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14 15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards