Alla inlägg under november 2007

Av E J - 28 november 2007 12:17


Var till "käftis" igår för en rutinkoll. Har inte (vågat) kolla tänderna sedan skolan men nu tänkte jag det var dags. Fick en kvällstid och knatade dit efter jobbet. Borstade så klart gaddarna noga innan...!


Kommer in, tar lite plåtar, krafsar med nån vass sak och sticks i tandköttet.


Resultat:


27 år gammal och har aldrig haft ett hål i tänderna!


Mjölktanden mår än så länge bra också. Visdomständerna kunde man se men har inte haft några bekymmer med dem.


Nästa besök om två år.

Fina gener i den här bruden ja.

Av E J - 27 november 2007 09:27

I helgen fick jag "ärva" en liten bakmaskin av min mamma då hon köpt en ny. Har varit sugen på en sån ett tag så den var väldigt välkommen!


Jag testade den igår med högst väntat resultat. Hittade ett smarrigt recept i receptsamlingen på ett lingonbröd på grovt rågmjöl. Mumma tänkte jag och laddade maskinen runt sjutiden. *njunn njunn njunn* började degsnurran gå. Eftersom jag hade flera matlådor med kålpudding så tänkte jag frossa på macka på kvällen istället, med havregrynsgröt, och strunta i lagad mat. Var ganska hungrig så det var jobbigt att se på displayen att det skulle ta TRE timmar innan brödet var klart. Men jaja. Svälter ihjäl gör man ju inte...


Började städa lite inne, diskade, slängde igång ett par maskiner med lakan i tvättstugan, tittade lite på tv och väntade och väntade och väntade. Lägenheten började lukta jäst. Sen började det lukta nybakat... *dreggel* Nästan sjuk av hunger vid det här laget, klockan närmar sig halv tio.


*piiip piiip piiiip*


Brödet är klart!! Luktar gott. Inte så stor limpa som jag väntat mig men den räcker till. Men hett som 17...! Ställer undan det på diskbänken så det får svalna lite. Diskar ur bakmaskinen. Kommer på att jag kan hämta in det sista lakanen innan tvättstugan stänger klockan tio så kan jag sätta mig och mumsa macka i lugn och ro efteråt. Sagt och gjort.


När jag sen står i torkrummet och plockar ner lakanen från linorna så slår det mig. Som en blixt från klar himmel. Naturligvis är inte limpan kvar på bänken när jag kommer in... (nej jag är inte synsk).


Så när jag väl kommer in 5 min senare blir jag inte alls överraskad av att skärbrädan är tom, bortsett från lite smulor. Den skyldige har rullat ihop sig bland täckena i sängen och ser så oskyldig ut att jag för 0,036 sekunder tänker: "men limpan kanske flög iväg...?"


*suck*


Käckar lite yogurt och banan och laddar maskinen för en ny limpa. Ställer timern så brödet är klart när jag vaknar morgonen efter... Somnar en gnutta besviken och lite hungrig.


P.S Nobisbrödet jag fick i morse sitter jag och knaprar på nu. Helt ok!

Av E J - 16 november 2007 01:15


Min fond, min morot, går inte så bra... Sjunkit i värde från 500kr till 490kr. Det var ju tänkt att det skulle vara triggande att se den öka i värde..!? Men. Inte den här veckan tydligen. Fast det vänder väl. Bara att vänta.


Tyvärr har jag hamnat lite i Traderaträsket igen. Tanken var att jag skulle lägga ut en massa junk där och få in lite småkronor. Och så slutar det med att jag handlar... *suck* Men med lite trixande kan man nästan få in köpet under kategorin "julklappar"... Nästan.

 

Av E J - 16 november 2007 01:14


Loka tyckte det var jättekul att få springa av sig på fotbollsplanen. Vi kastade lite frisbee och hon busade runt som en riktig valp. När hon insåg att jag laddat fickorna med frolic så kom hon in med frisbeen efter varje kast.  


Av E J - 15 november 2007 19:18


Den här veckan har jag legat nerbäddad med feber, arga bihålor, hosta och ont i halsen. Idag börjar jag känna mig en gnutta bättre. Febern har gått över och jag har inte längre lika ont i halsen, men hostar ännu. Snäll PV kom över med hostmedicin före jobbet i morse... *puss*


Loka är officiellt en ängel nu. Trots vråltrist vecka är hon fortfarande lika go och lugn. Och hon sover som ett proffs...! Nya tennisbollen som hon "snodde" hos PVs pappa när vi var på besök är största nöjet nu. Hon pratar med den, gosar med den, vägrar släppa den ifrån sig, leker tafatt med den och när hon sover så bäddar hon ner den ordentligt i sängen mellan oss... Skönt att hon inte är den dreggliga sortens hund.


Idag har vi klickertränat lite. Lagomt jobbigt för mig. Sitta på en pall, klicka med klickern och fördela hundsnask... *hehe*

Och hon fattar så snabbt!?


Eftersom jag gillar utmaningar, om någon säger att något inte går - så måste jag så klart testa iaf... Och Lokas uppfödare säger att Loka inte är en särskilt duktig apportör.

Till viss del kan jag instämma, men jag tror att Loka har potentiall att bli riktigt duktig. Har dock noterat att hon har två större problem att ta itu med.


För det första. Avlämnandet. Hon bara VÄGRAR släppa apporten ifrån sig...?! Som om det var en nappflaska, sista tryggheten och så vidare.

Därför har jag idag testat att klicka in det för att ge det en positiv final. Och det funkar! Har klickat in henne tidigare och idag började jag med själva avlämningen. Först låg apporten bara på golvet, jag klickade om hon nosade på den. Bara tio minuter senare viftar hon på svansen, är ivrig, tar apporten och placerar den rakt i min hand och.... -släpper....!!

Tittar sedan uppfodrande på mig och ska ha sin godis.

Lite till så sitter det som en smäck sedan.


Problem två är att hon tappar motivationen efter några apporteringar. Detta tror jag lättast åtgärdas genom bättre kontakt oss emellan så hon får en vilja av att vara till lags. Hon är idag väldigt undergiven och vill göra rätt, men hon är samtidigt rätt självständig och kan vara lite undvikande. Vill öka hennes tillit för mig så hon naturligt dras till mig när hon "hittar" något.

Ska läsa på mer om det här med s.k skvallerträning som jag misstänker kan passa henne ypperligt, liksom klickerträningen har gjort.


Det är så grymt skönt att kunna träna och umgås med hund med lätta signaler. Jag trivs. Loka verkar trivas.


Nu ska jag gå iväg till närliggande skolas enorma idrottsplan och låta henne rasa av sig. Hon behöver springa lös en stund. Kanske träna lite inkallning och fotgående.


C YA!

Av E J - 12 november 2007 18:32


Igår kväll passerade jag akvariet, som så många gånger, och noterade att jag borde gjort ett vattenbyte för länge sen. Det dåliga samvetet blev så dåligt att jag tog itu med det på en gång. Bytte en tredjedel ungefär och rensade filtret i pumpen.

När jag står inne på toa och geggar så hör jag en duns i rummet. Som om någon (läs: katt) i panik kastat sig upp på det vingliga datorskåpet och rivit ner något i hasten. Inte helt ovanligt, så jag fortsatte med det jag höll på med.


När jag kommer ut igen så är hela golvet blött... Och Gusten sitter på nämnda datorskåp och tvättar sig frenetiskt.


Jag fnissar lite, torkar av golvet och hämtar kameran.


(Lite suddigt och först tänkte jag bara att det var ett dåligt kort. Men nu gillar jag rörelsen man kan se i morrhåren... Syns nästan hur bråttom det var att bli torr och ren.)


Efter att momentet var förevigat fortsätter jag med akvariet. Mäter vattenvärdena för att se om de blivit bättre (mycket!) och ska precis plocka undan grejerna och lägga på locket när jag i ögonvrån ser tjocka Totte ta sats och... Oh no...


*plask!*


Blött golv igen. Moppen var iaf framme...!


Det är väldigt skönt att ligga på akvarielocket då lampan under gör det varmt å gött. Men nu dröjer det nog ett tag innan någon av katterna väljer den platsen som viloställe igen.



Av E J - 10 november 2007 19:45


Har varit på länge efterlängtad kryssning och lyckades så klart bli dunderförkyld strax innan... Blä.


Proppat i mig enchinachenachinagard eller vad det nu heter och haft ett eget apotek med mig. Kvällen blev inte så lång och "dansig" som jag hoppats på men kul var det ändå. Trots allt.

Åka färja är härligt.


Loka är kvar hos hundvakterna i tälje där hon blir gruuuuvligt bortskämd om jag känner dem rätt. Ska bli intressant att se hur hon reagerar när jag kommer för att hämta henne i morgon. Jag har faktiskt saknat henne.



Av E J - 8 november 2007 13:59


Jag har blivit biten...!


Av snålvargen.


Nä skämt åsido. Jag har blivit lite inspirerad av drivkraften hos den person som nu står mig närmast och beslutade mig för att ta tag i mitt eget liv också. Att ha ett mål, en plan (eller fler) och något att jobba mot känns riktigt bra. Det är kontroll. Det är bättre självförtroende. Och det är en ljusare framtid.


Har ju på sistone funderat på att lägga ner hunderiet helt just för att det är så kostsamt att ha hund i Stockholm när man måste betala någon annan för att ta hand om hunden när man jobbar. Men nu när Billie-eran gått över och vi tagit klivet in i Loka-eran så inser jag att hundarna (djuren) är en alldeles för stor del av mitt liv för att skäras bort. Ärligt talat är jag rädd för att det inte blir något kvar... Vilket jag väl rent logiskt vet inte är sant och kanske borde man ta reda på vad som finns kvar om djuren är borta. Men det känns inte som att jag måste veta det just nu...

Efter Loka ska jag dock se till att vara djurlös ett tag. (Katterna räknas inte, de är mer inventarier än husdjur.)


I ALLA FALL...! Åter på spår. Min nya hobby...


*ta da da daaaam*


Ekonomi och finans.


Ha. Sug på den du.


Alla som känner mig skriver nog under rätt omgående på att det är min svagaste sida. Jag är mer "Slösa" än "Spara". Kontanter rinner mellan fingrarna på mig, jag försöker spara vilket gör att jag undviker att köpa grejer jag behöver men pengarna försvinner ändå på saker jag vill ha. Vilket ofta är billig skräp... "men den är billig så det gör inget..." och sen går den sönder även om det så är en billig möbel, billigt klädesplagg eller vad som.


Just nu läser jag allt jag kan komma över om olika sparformer och dylikt. Hittade en intressant blogg när jag googlade häromdagen som jag nu sitter och läser i för nöjes skull när det är lugnt på jobbet.


Har också anmält mig till en föreläsning om sparande av Nordnet den 19:e nov inne i stan.


Än så länge står jag på noll (eller egentligen minus) men tänker få ordning på det.


Min blogg ändrar härmed lite inriktning och kommer inte enbart att handla om hundar.

Dock finns nu inläggen sorterade per kategori framöver så är det bara hundbiten du är nyfiken på kan du sortera bort det andra...


Förutom vidare förkovring tänker jag nu se till att hitta ett jobb där jag kan ta med mig hunden = spara pengar och öka livskvaliteten.





Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< November 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards