Alla inlägg under april 2008

Av E J - 28 april 2008 21:30


I helgen var jag på mitt första fotouppdrag för Hittehund. Jag packade kamera och anteckningsbok och blev avsläppt av guldgossen (*puss*) i Grimsta för att träffa Bill. En snart tvåårig hanhund av korsningen 50% golden, 25% schäfer och 25% rottweiler. En mycket stor och stark kille, men samtidigt vänlig och kontaktsökande. Och snygg! Se bara...



Han behöver ett nytt hem där han blir lite mer aktiverad. Han omplaceras via Hittehund, så kika där om du är nyfiken och vill veta mer. Han bör dyka upp på hemsidan i dagarna.


Lite gratisreklam i en blogg kanske kan bidra till att han hittar sitt nya hem, vem vet? Trevlig vore det i alla fall!


Spana in den charmiga nosen!


Av E J - 24 april 2008 12:47


I natt har Loka börjat löpa igen. Och det passar perfekt för det innebär att hon kommer att vara klar lagom till kurstarterna vi är inplanerade på.


I slutet på maj har vi en heldag på Attunda brandkårs övningsområde då Loka ska "miljötränas". Klättra i trappor, gå i rör och bäras på bår m.m

Den helgen blir tuff för henne (och mig) för söndagen efter börjar vår viltspårkurs för Marita Carlsson. Det blir fem tillfällen totalt med viltspår och det ser jag verkligen fram emot. Det ska bli kul att arbeta Loka ordentligt trött några gånger och att komma igång med något helt nytt. Jag har aldrig gått ett viltspår förut, just därför kändes det rätt bra att börja med en kurs också trots att de flesta säger att det inte är något märkvärdigt med det. Men här i Stockholmstrakten är det rätt bekvämt att få hjälp av annan för att organisera, fixa blod och klövar samt lov av markägare att lägga spår på deras mark. Dessutom får jag ju proffshjälp så att det blir rätt från början. Undrar om det vore helt galet av mig att sikta på ett viltspårschampionat? 


Fy vad härligt det vore som hundägare att bo mer lantligt... Med skog nära inpå och trädgård att sitta ute i nu när våren är så härlig.

Jag var lite piggare igår och då passade jag på att röja på balkongen. Det mesta i alla fall. Så idag när både jag (sjuk) och Loka är lite sega blir det skönt att sitta där i solen och ta det lugnt.

Ska väl försöka plugga lite kemi också, slutprovet närmar sig. Det ska skrivas den 23 maj.

Av E J - 21 april 2008 15:54


 

Chaplin 



 

En anonym gås.


Hoppas få igång mitt photoshop igen snart så jag kan fixa bilderna lite snyggare, just nu ligger de ute helt oredigerade. Enbart lite trimmade i kanterna. 

Av E J - 21 april 2008 13:43


Det är äntligen vår men för mig är det lite för mycket på gång just nu. Jobbet tar en massa energi för mig, kemin sliter jag med (ligger lite efter och det är svårt efter ett så långt plugguppehåll) samtidigt som jag nu sökt till högskolan och nervöst inväntar beskedet som ännu dröjer mååånga veckor... Utöver det vill jag fixa min trasiga toalettstol med där finns vissa logistiska problem att lösa. Vill också börja med körkortsteorin, har beställt hem den på skiva så jag kan sitta vid datorn och plugga. Det blir nog bra.


Loka är den som får lida dock... Jag har inte riktigt ork till engagera mig i henne just nu, hon får haka med. Har iaf börjat jogga igen, jag var ute på kvällen förra torsdagen och sprang nästan en halvmil. Loka fick följa med förståss och det gick jättebra! Kändes superskönt. Tyvärr blev jag kall vilket fick till följd att jag nu brottas med en trilskande förkylning.

Funderar på att köpa hem såna där dundervitaminer och ge mig själv en kur...


Har idag fått kallelse till miljödag med Järfälla BK på Attunda brandkårsövningsområde. Loka som är lite... försiktig av sig kan kanske dra nytta av en sån dag? Klättra runt, åka bår, krypa i rör m.m Det ska bli lite spännande faktiskt. Vore kul om man kunde locka med sig pojkvännen som fick sköta kameran kanske...?


Egentligen skulle jag behöva anmäla mig till en hundkurs av något slag för att komma igång med träningen, men jag har varit försent ute. Igen! Fortsätter leta och hoppas hitta något. Helst viltspår eller tävlingsinriktad lydnad. Allmänlydnaden sitter redan så bra eftersom Loka är så extremt följsam.


Fick apropå det lite komplimanger i helgen. Var hos pojkvännen och skulle gå ut med Loka. Gick förbi hans grannar och bakom mig hör jag dem säga:


"det där är en må-bra-hund!"

"hon har sån fin pli på den så det är inte sant..."


På tillbakavägen stannade vi och pratade lite. Loka fick hälsa och blir ompysslad. Jag blev lite blyg, för jag vet ju att det inte är mitt jobb bakom som gör att Loka är så fin. Dels är hon ju uppvuxen hos sin uppfödare i storkennel men sen är hon ju sån till personligheten att hon charmar alla.


Det är inte min förtjänst att hon är en så fin hund. 

Av E J - 4 april 2008 08:22


Min lilla rara kisse Gusten kände nog igår kväll på sig att matte var lite risig. Under kvällsrastturen återkom han nämligen in med en liten present till mig.


Det tog en stund att se att det faktiskt var en harpalt han bar på... Död, fortfarande varm. Otroligt söt. Jag tog den ifrån honom och pratade lite med en kompis på msn om det. Hade precis skrivit till henne då att jag var lite glad att han kom in med en död harpalt istället för en levande som han har eller skulle leka med - vad hade jag gjort då...

Just då hör jag ett underligt skrikande från balkongen. Ja du kanske kan gissa vad det var...? Gusten med en livs levande harpalt som skrek och sprattlade där den hängde i nackskinnet i käften på katten.


Lätt panik.


Fick honom att släppa den och palten skuttade in under balkongsoffan. Lyckades stoppa in den i en transportlåda utan att skrämma den för mycket, den var redan rätt chockad. Sen fick lådan stå en stund på balkongen medans jag klurade ut vad jag skulle göra.


Jag har under natten haft lådan ute i en närliggande skogsdunge (och katterna instängda!) med luckan öppen. Bäddade med varm filt så han skulle klara ev. chock och strax ska jag gå ut och se hur det ser ut. Förhoppningsvis har ungen vågat sig ut under natten och med tur hittat sin "familj".


Jag som var sugen på att skaffa marsvin... Törs jag det med en sån mördarkatt hemma?? Harpalten var ungefär i storlek med ett fullvuxet marsvin nämligen.


UPPDATERING: Jag gick ut och tittade till lådan morgonen efter och den var tom och orörd. Så jag drar slutsatsen att harpaltis skuttade iväg under natten... =)

Av E J - 3 april 2008 16:12


Ett litet trevlig brev på posten kom igår. I sommar kommer jag att ha råd med en riktig semester!


Och ha en buffert samlad. Fixa körkortet (om jag inte är alldeles kass bakom ratten förstås efter det långa uppehållet). Och lägenheten ska fixas i sommar.


Tänk så mycket lättare det är att spara pengar när man börjar få en liten hög på banken...? De där småsummorna i början kändes jättesvåra att lägga undan, men ju mer man får undan desto gnidigare blir man...! (Ingen idé att försöka sol-å-våra mig btw, jag har världens bästa karl redan.)


Jag mår illa... Nästan varje dag. Jag misstänker att det är den dåliga luften på jobbet som gör det. Jag mår bättre på helgerna. Andra anledningar är redan uteslutna. Idag har man ställt in en liten "svart låda" på kontoret som ska mäta luftkvaliteten i en vecka. Jag misstänker förskräckliga resultat. Idag har jag sprungit in på toan och hängt över toastolen två gånger på förmiddagen... Efter lunchen, som jag knappt fick i mig, fick vi finbesök från Skåne så mina planer på att gå hem tidigare gick i stöpet. Och sen var det bara några timmar kvar av dagen så då kunde jag lika gärna härda ut. Nu är det bara 40 min kvar. Längtar ut i friska luften. Tog en 5-minutare på bänken utanför. Det är verkligen ljuvligt skönt ute nu...


Var hemma i helgen och firade pappa som fyllde jämnt. Först åt vi på stans finare restaurang (bland tre valbara) och fick vänta skitlänge på maten. Men den smakade iaf gott... Efter det gick vi vidare ut och hade jättetrevligt allihopa. Jag drack tequila trots att jag lovat mig själv att aldrig göra det igen, men... jag blev ju bjuden.  


Så, överlag, är dagsläget:


Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards