Alla inlägg under december 2010

Av E J - 31 december 2010 12:15

(Gud vad jag saknar photoshop....Måste fixa.)


 




     








Av E J - 21 december 2010 18:13

Idag har Qito fått sin vaccinationsspruta eftersom han blev 12v i fredags. Han gillade inte att veterinären skulle talla på hans läppar för att kolla tänderna men sprutan tog han som en hel karl! "Lagom dos av integritet!" tyckte veterinären som föreläste om rasen för mig när jag klev in.

Stolt matte blev man då rå....!

  

Allt såg bra ut, han tyckte hullet på Qito var ok, båda kulorna nere, pigg och glad hund som sedan tyckte Qito att han skulle få brotta ner en stoooor greyhound i receptionen efteråt. Han vet verkligen inte hur liten han är...? Dags att börja träna runt andra hundar tror jag!


Problemen med kloklippningen är nu ett minne blott. Han tigger om att få dem klippta, för då får man ju extra gott godis, och klorna ser nu normala ut. Idag fick jag dock se att det är dags att börja träna på tandvisning inför utställningskarriären.


Hans öron är på väg upp, jag ska försöka ta ett bra kort här snart. Han börjar se riktigt lustig ut! Och stor är han, 3.7kg vägde han idag. Nästan dubbel vikt på bara en månad. Definitivt inte fet, han är lite petig i maten så han är slank och fin utan att vara för tunn. Loka däremot börjar bli lite... trind igen då hon gärna slevar i sig Qitos rester.... Hrm.


 

Hur fotar man en (vaken) hund som aldrig är stilla..?

Man kastar upp honom i katt-trädet.

Av E J - 6 december 2010 22:38

1. Båda vovvarna fick följa med till jobbet idag. Rutin för Loka, nyhet för Qito! Vi tog roslagsbanan in och promenerade en kvart till kontoret, tja Qito åkte innanför jackan en hel del förstås men kutade mellanåt glatt bredvid Loka. Bilar, lastbilar, bussar, fullt med folk, andra hundar... inget stoppar Qito!

Alla kollegorna blev störtförtjusta (förstås) och dagens vanligaste kommentarer var:


"Men ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅH så söt!! KRIMINELLT söt!!"

"Vad är det för ras nu igen...? Lanca....?"


Han hade fullt upp hela förmiddagen att charma folk och det var först efter lunch som han fick en lugnt stund och tog en tupplur.

Efter 17 tog vi tåget hem igen, trötta hundar snarkade hela vägen hem trots knökfullt tåg och en massa nyfikna människor.


2. Vi har nått ett breakthrough när det gäller kloklippningen! Vi har tränat några dagar nu på att sitta stilla och låta mig pilla på klorna, med och utan klotång. Det funkar om det ligger en godis framför och så fort han är lugn så släpper jag honom till snasket. Så... Idag! Idag kunde jag klippa två klor och han satt som ett ljus i mitt knä!!

  

Tack vare kycklingbiten framför nosen på honom förstås... Men när han förstått vad han får ut av det hela så stirrar han på godisen tills jag är klar och sen hoppar han på den. Vi slutade där när det gick så himla bra och tar siktet på två klor till i morgon. Det är en långsiktig träning och jag är mån om att lägga en god grund. Tanken är förstås att så småningom dra ner på godiset och belöna efteråt.


Today was a Good Day! Because of my Two Good Dogs!


 

Är det en hund på en hund....? Eller en hund med en egen fingerapa....?

Av E J - 3 december 2010 11:31

Tiden går fort och det lilla pyret växer så det knakar! Nu har det hänt något också runt rumsrenheten. Han har inte behov av att gå ut lika ofta längre och gör istället större pölar. Jätteskönt att inte behöva passa så noga samtidigt blir det mer att torka vid de tillfällen jag missar. Jag har nu gett upp om alla mattor och rullat ihop dem... Det ser otroligt kalt ut hemma men vad sjutton trodde jag egentligen... *suck* Så nu när det bara är tomt golv och tidningspapper så går han på papperet (stället för på mattorna).


Kloklippningen är fortfarande en utmaning...

Så fort tången kommer fram så klättrar han upp i famnen på Matti och gömmer huvudet. Så jag kör med godismetoden nu, dvs jag mutar fett.... Förhoppningsvis ger det utdelning. Har pratat med andra heelerägare och tydligen är det ganska vanligt att dessa små individer inte gillar att bli fasthållna.


Igår köpte jag ett vintertäcke åt honom men det funkade inte alls. Hans korta framben kunde inte röra sig i det så han låg och rullade som en fet korv på köksgolvet. Jag tror jag måste skaffa mig en egen symaskin.

  • falukorw@hotmail.com

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards