Alla inlägg under juni 2008

Av E J - 17 juni 2008 14:19


Jag börjar undra om det inte är jag som har hormonstörningar så som jag pendlar fram och tillbaka... =P


Idag gick jag in på en hundkennels hemsida som jag besöker lite då och då. Jag blev tipsad om den via en "nätbekanting" som köpt hund där och jag säger bara - ja tack. De har staffar (staffordshire bullterrier) och nu har den hund jag tittat mest på fått valpar... Fem stycken. Och en helröd parvel såg jag mitt i högen av puppisar.


Trots att jag bara för någon dag sedan bestämt sa att jag INTE skulle skaffa en hund till och jag VET att det inte är läge för valp nu, så tycks jag ändå inte kunna sluta klura ut eventuella lösningar.

*suck*

Bara att konstatera, jag är hopplös.


Så länge jag avhåller mig från att ringa eller maila uppfödaren borde jag gå säker, då kan inget hända. Jag har dock redan brustit lite i "säkerhetsföreskrifterna" och lämnat ett gästboksinlägg på hennes hemsida. *lite generad* Ville bara gratulera till de fina valparna... Juh....


Change of topic.

Fick precis ett samtal från veterinären, blodproven vi tog i fredags på Loka visade ingenting. Hon vill nu remittera oss till Djurakuten men vi måste ändå vänta och låta Strongholden verka så vi helt säkert kan utesluta ohyra. Jag pysslar om Loka så mycket jag kan och försöker lindra klådan och har inget hänt, har hon varken blivit bättre eller sämre, så blir det klinikbesök igen i början på augusti.

Av E J - 17 juni 2008 09:43


Nedräkningen är påbörjad.


Jag är väldigt rastlös.  Ser inte riktigt fram emot en vilosam semester heller eftersom det är så mycket som ska göras...

Toastolen ska bytas, badrummet ska ev. kaklas om.

Köksbänk/diskbänk/blandare ska bytas. Luckorna fräschas upp och golvet bonas. Lite målerijobb finna att göra också.

Möbler ska fixas till och läggas ut på blocket (datorskåp och bokhylla).


Det hoppas jag ha klart mina första två semesterveckor nu efter midsommar.


Sen har jag två veckor till i augusti, då ska lägenheten säljas/hyras ut. Stök å bök...

Och då tänkte jag försöka köra en massa körlektioner också, kanske en intensivkurs om jag inte bränt alla pengar på kakel redan.


Tur jag har en händig och hjälpsam släkt som ställer upp för mig. Jag har till och med en "ingift" rörmokare, hur bra är inte det i dagar som dessa.


Suck. Jaja, det bästa är väl att få det som ska göras gjort så fort som möjligt så jag kan slappa sedan.

Av E J - 16 juni 2008 11:15


I helgen var jag på en av de roligaste fester någonsin...! Min morbror fyller 50 och anordnade "kalas". Vi höll till i en bygdegård i obygden, förfriskningar hade inhandlats i mängder och förvarades på bakgården i ett isfyllt badkar. Min morbror, den skickliga Jägaren, hade rökt egetskjutet rådjur och hade också gjort tjälknöl vilket serverades med ett par hinkar potatissallad och grönsallad. Välkomstbålen, charmigt rosa med bedrägligt söta melonbitar, var det sting i!


Efter maten kom livebandet, the Rockfire. Lät lagom lovande först, hämmad "08" som man är... Men whooo, vilket drag...?



Det var fullt ös hela kvällen och halva natten! ALLA dansade, till med morsan shakade rumpa på dansgolvet! (Efter en stund insåg vi att boven i det dramat troligtvis var alla redbull-drinkar hon fått i sig.)


Mormor hade gjort fyra enorma tårtor som nog gick åt allihopa, det satt gott med påfyllning runt midnatt när man twistat sig trött och lycklig.


Vi lämnade festen runt halvtvå-tiden, strax efter att födelsedagsmannen trillat av stolen och bandet lämnat oss. Mycket nöjda och belåtna!


Vaknad runt tio dagen efter och mådde prima. Det är vettigt att twista ur sig ölen innan man går och lägger sig! Idag är det måndag och jag har fortfarande träningsvärk i magen och vaderna.


Fy farao morbror, VILKEN FEST! *tummen upp*

Av E J - 13 juni 2008 16:39


Jag har börjat fantisera och drömma om en egen häst igen.


Troligen för att jag häromdagen beslutade mig för att INTE skaffa en hund till, som jag drömt om hittills, utan börja på ridskola istället.


Är jag tokig eller?

Av E J - 13 juni 2008 12:38


Idag har jag varit till veterinären med Loka på morgonen. Den senaste tidens häftiga mjällande har vägra ge sig trots alla försök med huskurer och receptfria medel. Dessutom har hon klåda och kastar sig på rygg på asfalt och gnölar runt så fort hon får chansen.


Jag har testat bättre foder, färskfoder, fiskolja, frontline, PROB tjärschampo och PROB olja och inget har hjälpt annat än att lindra för stunden. I februari var Loka dålig, jättehänging och slö så jag tog henne till veterinär för undersökning. Man hittade inget fel trots en massa prover osv. Mjällandet uppstod i samband med detta och har sedan dess bara blivit värre. Min första misstanke var att det berodde på dåligt foder (hon gick på Doggy sedan innan jag fick henne) så jag bytte till Standardt som är riktigt bra hundmat. Det plus fiskoljan gav henne en superfin och blank päls, och magen fungerade mycket bättre. Men mjällandet bestod. Då började jag misstänka ohyra och testade frontline och tjärschampo, utan resultat. PROB-oljan som jag applicerade (smorde in hela hunden i) efter baden verkade dock lindra. Synd att den stinker båtbrygga bara...


Igår fick jag nog. Jag ringde veterinären på Marhagens klinik nära där jag bor och fick en tid redan idag på morgonen.


Hon trodde inte heller på ohyra. I alla fall inte mjällkvalster som varit en av mina största misstankar. Det stämmer inte riktigt med var hon mjällar, ålder på hund och hur länge hon gått med det. Tyvärr är det knepigt med en hudutredning, man kan inte sätta diagnos på annat sätt än att prova sig fram med behandlingar och om behandlingen inte tar får man utesluta den misstänkta åkomman. Och testa med nästa...


De närmaste 6 veckorna kommer Loka behandlas med Stronghold, för alla typer av parasiter. Främst för att utesluta att det är just parasiter som orsakar detta. Men jag hoppas det hjälper för gör det inte det är risken stor att det är hormonellt.


  mjällkvalster


Loka har blivit mörkare i huden på magen, "begynnande hyperpigmentering", vilket kan vara ett tecken på just hormonstörningar. Dvs; lever, njurar, sköldkörtel eller binjurar...


Jag tyckte inte det fanns någon anledning att vänta dessa sex veckor med att ta blodprover, så vi gjorde det idag och jag ska få svaren i början på nästa vecka. Det man tittar på då är " Total T4, TSH, SLP, krea och ALAT" enligt journalutskriften jag fick.


Är det ändå parasiter kan det vara någon av katterna som är boven... Så katterna ska också få parasitbad och behandlas med frontline. Sen behöver jag storstäda inte bara hemma men hos pojkvännen också. Hans katt ska nog också få ett dermocanbad, för säkerhets skull. Även dagmattens hund och katt ska frontlinebehandlas, vilket C redan gjort. Känns trist att krångla så med alla.

Jag ska se om jag kan hitta tigusspray, jag hörde att den kanske utgått? Men ska vara praktiskt när man städar hemma, mattor och dylikt.


Marhagens klinik är bra, trevlig veterinär. Har varit där tidigare med Billie med lindrigare åkommor. Hon har kliniken hemma på gården så hon kan inte utföra några större operationer eller undersökningar, men fördelen är att hon är lite billigare än en större klinik. Det här besöket gick på 650kr för blodanalyser, 400kr för undersökningen och 50kr för ett specialschampo med havre (klådstillande) jag fick med mig. Det är riktigt bra. Man ska inte behöva dra sig för att ta sig till veterinären med sitt djur för att det blir så hiskeligt dyrt.... Även om man har försäkring, det är ju inte alltid den ersätter.

(Jag blev tyvärr inte miljonär på V64 i onsdags. Två rätt av sex ger trist nog ingen vinst...)


Om inte Strongholden funkar och proverna inte visar något specifik ska hon remittera oss till Djurakuten. Hon pratade varmt om en veterinär där som tydligen ska vara ett ess på just hudproblem.


Så nu får vi avvakta och se hur hon reagerar på kommande behandling.

Av E J - 11 juni 2008 16:25


Idag har jag blivit knådad igen. Fan vad ont det gjorde... Men nu efteråt känns det superskönt.


Bokade in ett pass åt pojkvännen också, han har pratat länge om att testa på att få en riktig massage. Sitter så mycket framför datorn att nacke och axlar stelnar till totalt.


Sa till massören att "ju hårdare du trycker och ju mer han skriker - desto nöjdare blir han"... Hennes sadistiska ådra kommer att bli tillfredställd nästa onsdag.


*moahahaha*


Jag glömde nästan. Jag har knåpat ihop ett litet V64-system till ikväll och lurat med kollegan H på hälften. Vi satsade alltså 32 kr var och i morgon är vi miljonärer!!

Av E J - 10 juni 2008 16:35


Nu har chocken börjat lägga sig och lyckobubblandet tagit vid.


                                               


                                                  
     Jag ska bli sambo!



Av E J - 9 juni 2008 20:48


Igår eftermiddag åkte vi ner och badade med Loka vid Görväln. Det var jätteskönt i vattnet, svalt men inte för kallt. Tyvärr var det litet smutsigt... (det flöt förbi en död kräfta).

Loka hade superkul som alltid vattnet!


 


Vi kastade lite boll och även om hon blivit duktigare sedan förra sommaren med att komma tillbaka med bollen (istället för att gömma den i vassen) så finns det fortfarande utrymme för förbättring!


 


Hon snorklade och simmade så det stod härliga till. 


 


På kvällen lämnade vi en blöt, trött och nöjd vovve hemma och gick på bio. Såg nya Indiana Jones-filmen. Hyfsat bra. Shoppade lite i Kista, köpte ett par nya jättesöta ballerinaskor på Indiska. Tyvärr gick de sönder redan idag... *besviken* De är verkligen supersöta och jättesköna. Men man får väl vad man betalar för.


Det är så skönt att ha en hel kväll och inget inplanerat nu när kemikursen är över. Jag kom hem och slöade på sängen i värmen och lyssnade mera på Stieg Larssons "Män som hatar kvinnor". Den är så BRA. Men snart slut...  

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards