Alla inlägg under september 2007

Av E J - 28 september 2007 10:09

Sitter på jobbet och borde arbeta men kan inte fokusera. Har sovit dåligt hela natten och har huvudvärk idag. Vill mest bara gräva ner mig under täcket, somna och vakna upp i en bättre värld.


Min dogwalker ska sluta, vilket innebär att jag sitter i skiten. Måste hitta någon som kan och vill ta över till ett rimligt pris. Båda hundarna börjar utveckla olater, med största sannolikhet pga understimulering. Billie har börjat halta med ena bakbenet, det släpar lite.


Eftersom jag har gått igenom allt det här med min första hund Remus och min häst Rö så vet jag inte om jag ORKAR igen. Att hela tiden leta efter tecken på smärta, obehag. Undra - är det idag jag måste fatta beslutet? Hur länge till kan jag ha henne kvar? Finns det något jag kan göra?

Osv osv... Den här gången vet jag ju dessutom redan från början att det bara kan sluta på ett sätt. Med de andra djuren fanns hoppet fortfarande kvar. Men Billie kommer bara att bli sämre. Och det finns inget man kan göra.

Eller jo, man kan stoppa i henne naturpreparat och gå på svindyrt hundsim regelbundet. Linda in henne i bomull och hoppas på det bästa. Det kanske man kan vinna lite tid på.


Är det egoistiskt av mig att säga att jag inte VILL göra allt detta...? Det är en investering jag vet att jag kommer att förlora stort på i slutändan. Och då är det inte ekonomi jag pratar om.

Jag är fullkomligt tokig i min hund och bara tanken på att ta bort henne gör att jag får tårar i ögonen och börjar hicka. Men är det värt att kämpa och må dåligt i kanske ett halvår till....

Bör ta henne till vet.Audell igen för bedömning men skäms för att säga att jag hoppas han dömer ut henne. Att det är kört... "Nu börjar vägen utför - dags att ta bort henne."


Sen måste jag erkänna att tanken på att ta bort Billie gör att jag mest känner för att ge upp hundlivet helt... Hur ska jag kunna titta på Loka efteråt och inte skämmas eller må dåligt....

Av E J - 6 september 2007 18:18

Dags att sammanfatta målen inför höstens träning med hundarna...


Billie


  • Avlämningarna - börjar äntligen fundera tack vare klickerträningen! Finslipa, jobba på att hon håller apporten längre innan jag tar den av henne.
  • Linjetag - här behöver vi definitivt träna mer! Hon tror inte alls på mig när jag skickar ut henne (om hon inte sett apporten) utan avviker rätt omgående och slår över i sök.
  • Söket - funkar dock näst in till klockrent. Utöka sökområdet!
  • Markeringar - funkar bra. Två stycken kan hon hålla i minnet, utöka.
  • Visselsignalerna - lyssnar hon inte alls på idag.... Träna träna träna!
  • Dirigering - ej påbörjat.
  • Lydnad i övrigt - fint fotgående (men träna med mer störningar). Väntar fint på sin tur, tyst och stilla men uppmärksam.

Loka:


  • Avlämningarna - mer jobb krävs. Hon kommer in, men släpper ibland. Efter tre avlämningar tappar hon motivationen. Måste höjjas.
  • Linjetag - sitter som en smäck!
  • Söket - funkar bra. Lite osäker, kommer in och ber om ledning. Täcker stort område men slarvar lite. Misstänker noskvalster, hon snörvlar och snorklar och har sig. Till vet snart för koll.
  • Markeringar - väldigt ivrig, kan inte vänta. Hittar hon inte den första tar hon nästa.
  • Visselsignalerna - Lyssnar väldigt bra! Får vara försiktig så jag inte avinlär.
  • Dirigering - reagerar fint på kroppsspråket och byter riktning. Avvaktar även med detta tills jag lärt mig mer om hur man gör. Fokus på det ovanstående tills vidare.
  • Lydnad i övrig - träna mer på fotgående. Piper och gnyr när hon får vänta, mer passivitetsträning.

IDAG:

Linjetag med Billie, 3-4st under promenaden. Synliga, på långt avstånd. Sista ska hon se att jag lägger den men inte när jag släpper henne.

Avlämningar med Loka. Att klicka eller inte klicka, det är frågan... Ett par linjetag ute, max 2st. Korv vid avlämning = höjning av motivation. Klicka lite inne ikväll = precision, "avlämning i hand ger resultat".

Av E J - 4 september 2007 17:33

Inte hänt mycket här på sistone. Har inväntat kursstart, apporteringskursen (fortsättningskurs) började i söndags. Hade tänkt gå med Loka först och främst för att jag är nyfiken på hur hon funkar.


NATURLIGTVIS så börjar hon löpa dagarna innan. *suck*


Så, då får väl Billie gå istället då. Vad händer...?


Hon stukar en tass...!


Hur många hundar ska man behöva ha...?


Så, vila, vila och mera vila...


Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards