Direktlänk till inlägg 21 december 2012

Qito hemma igen.

Av E J - 21 december 2012 15:55

Qito har varit hemma i lite över en vecka nu. Tyvärr fungerade det inte alls där han var utlånad på prov. Det gick bra med familjen, barnen (10-12års ålder) men det blev tydligt att det krävs något med god förmåga att läsa hund då Qito är ganska signalkänslig. Är man inte van vid det kan det lätt bli missförstånd som växer i en snöbollseffekt...


Qito är kvicktänkt och man behöver inte tala med stora bokstäver till honom. Man brukar säga att man uppfostrar en känslig hund med rösten, men Qito kan man uppfostra med blicken. Missar man det och tar i för mycket blir han... ja lite kuvad är nog ordet och tar illa upp, vilket kan tolkas som att han är rädd, sur eller t.o.m strykrädd. Han kan se riiiiktigt emlig ut när han tycker synd om sig själv.   Duttar man då med honom blir det bara värre, bättre att säga "jaja, nu glömmer vi det och går vidare!" med glatt tonfall och så är det släppt sen. Likaså när man bannar honom är det viktigt att följa igenom det, men man behöver inte ta i särskilt hårt. En blick räcker faktiskt. Han fattar när man är missnöjd.

Det var en stor omställning att gå från flamsig golden till det här lilla kvicksilvert, I tell you...


Det har gått bra hemma sedan han kom hem, det tog några dagar för honom att bli sig själv igen. Han har fått testa att dra pulka med sele och min son sittandes i. Han verkar tycka det är superkul. Machomannen får spänna musklerna.   Men det krävdes övertalning och peppning i början, han tycker inte om att "sitta fast" och ogillar därför halsband, selar, täcken osv. Jag trodde inte att han skulle göra det faktiskt, men var tvungen att testa. Efter lite tvekan och några tafatta försök så fattade han och nu travar han glatt och stolt bredvid mig och i pulkan sitter A och ler stort! "Dutti...!"


Det tar emot att fortsätta leta hem och jag inser att jag kommer inte att släppa honom till någon annan än den perfekta nya hussen/matten. Någon som kan ge honom ett hem där han behandlas med respekt och rättvisa, där han får ha roligt och aktiveras och kan få mysa i soffan och slappna av utan att bekymra sig för "oberäkneliga och läskiga små barn".

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av E J - 11 juni 2018 22:14

Helloooo.... här är jag igen. Den här bloggen har alltid handlat om att dokumentera, peppa och hålla koll på utveckling av häst- och hundträning. Utan häst och hund så rann bloggen ut i sanden. Men nu är jag tillbaka!   Sen ett halvår är jag ...

Av E J - 17 april 2016 21:48

Fortfarande hundlös men det är helt ok. Barnen blir allt större, kräver mindre passning och hänger nu glatt med på det mesta. Djurintresset som legat i dvala pga orkesbrist vaknar så sakteligen och när min facebooksida svämmade över av djurbilder k...

Av E J - 3 september 2014 21:19

Idag är jag uppgiven och ledsen. Jag har igen fått kritik för att jag är "sur" (med fyra utropstecken). Ja, ärligt.... Ibland blir jag irriterad, rent av SUR, på folk som jag tycker beter sig dumt eller osmidigt. Det är ok att folk gör det, ingen är ...

Av E J - 24 augusti 2014 20:48

Har nu varit helt hundlös i snart ett år och kan konstatera att jag för mitt liv inte förstår hur jag ORKADE... Mina dagar är fullspäckade som de är och min energi ransoneras hårt. Blotta tanken på att hålla en ung och aktiv hund samtidigt får mig at...

Av E J - 11 mars 2014 10:00

Det här är ett avsked av hundbloggen. Qito flyttade vid årsskiftet till just det perfekta nya hemmet som dök upp i elfte minuten. Både Loka och Qito trivs, mår bra och lever bättre liv i sina nya hem. Det här betyder att jag inte längre lever ett hun...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards