Alla inlägg under juli 2009

Av E J - 30 juli 2009 20:42


Gick ner till BK:n med Loka och tränade lite lydnad. Hon fattade precis vart vi var på väg, och skulle dessutom passera den frestande sjön, så hon var rätt slut i skallen redan när vi kom fram till ängarna. Och värre blev det.


Det märktes att hon inte tränat på ett tag, dels för att hon var riktigt ivrig och med på noterna men också för att jag nästan tog kål på henne efter bara en kvarts träning. *fniss* Det var jobbigt... Men roligt!


Tränade på ställandet under gång, det gick sisådär.

Läggandet under gång gick riktigt bra, där känns det som om det kanske landat lite under uppehållet och hon förstod nu vad jag menade.

Fotgåendet gick också bra, jag kastade ut en boll för att få lite dragningskraft framåt och körde utan klicker. Tidigare kunde hon ta kontakt vid första steget och sen titta ner-titta upp. Nu manade jag på henne med rösten och fokuserade verkligen på att ögonkontakten innan första steget var stabil och att hon verkligen var med. Jag har haft lite för bråttom förut inser jag nu.

Vi lattjade lite över hindret också.


Jag har nog lite tur om man jämför med andras hundträning för platsliggningen oroar mig inte alls. Apporten är ju rena dagisleken för henne. Tandvisningen är inte heller ett problem. Utmaningen för oss är att få till snärtiga liggningar/ståenden under gång samt en kvick och fokuserad linförighet/fotgående.


Sen gjorde hon som vanligt och tog sikte på det skitigaste diket hon kunde hitta... Jag ger mig tusan på att hon har listat ut att hon får bada på hemvägen om hon gör så... Och det var ju populärt.

Fukteksemet har börjat läka ihop, det långsammare än förut då hon inte går på nån antibiotika den här gången.


Jag inväntar leverans från foderbilen och den bör komma imorgon. Katterna får ikväll överleva på leverpastej och tonfisk. De liiiider verkligen.... not.



Av E J - 30 juli 2009 17:05


Uttråkad.



Uttråkad.



Uttråkad.




Av E J - 29 juli 2009 14:45


Jag har inte så himla mycket annat att göra just nu än att sitta och se blomknoppen slå ut.

Min första ros, Nina Weibull, har nu fått sin första blomma. Jag känner mig jättenöjd varenda gång jag passerar balkondörren och ser den. 


 


Nu inväntar jag ivrigt knopparna på Peace-rosen.


Gurkan, som jag testar för första gången i år, har fått massor med små gurkskott. Jag hoppas det ska bli något av dem, det börjar lite bli kallt för dem så jag hoppas värmen håller i sig.




Av E J - 23 juli 2009 00:01


Jaha, folk krävde "bildbevis" så jag fick ta fram kameran igen. Så här ser Loka ut nu... Det är inte supervackert (jag tror inte att man KAN göra en sån här sak vackert) men är mycket bättre än jag någonsin trodde att det kunde se ut. Tack till min vän Frida som gjorde det. =)




Nu hoppas jag att vi slipper fler fukteksem i sommar. Jag undrar om man kanske skulle våga raka lite längre ner på bröstet nästa gång... Får fundera på det!

En furminator ska i alla fall införskaffas, i första hand. En effileringssax står också på önskelistan och så småningom en egen trimmer.


Men var kom de där dubbelhakorna ifrån...? *vissel*


Av E J - 22 juli 2009 21:17


Loka blev klippt idag, jag har tyvärr ingen bild men ska försöka fixa i morgon. Det blev iaf över all förväntan snyggt! Eller ja, snyggt å snyggt... Icke-fult i alla fall. :P Och jag hoppas det ska göra skillnad nu.


Jag fick passa på att gosa med min väns små valpar också. Snart tre veckor gamla dvärgschnauzervalpar, sex stycken och så söta så jag inte visste vart jag skulle ta vägen..!

 







Det var lite skönt att jag är så säker på att dvärgschnauzern inte är "min" ras och att det inte är en sån hund jag ska ha. Annars hade det varit riktigt jobbigt! Alla valparna är nämligen inte tingade ännu och en ska ut på foder. Frestelsen är med andra ord stor. (Den med rött snöre föll jag lite för. Störst i kullen och väldigt framåt. En liten tjockis! =P)





Av E J - 18 juli 2009 23:16


När katten (sambon) är borta dansar råttorna (hamstern) på (dator)bordet.


Av E J - 17 juli 2009 15:40


Mötte upp en bekant från bukefalos, Gabbi och hennes hund Råda, ute vid BK:n på morgonen för att gå ut och spåra. Det är alltid roligare i sällskap! Lade ett viltspår till Loka på kanske 150m..? Har svårt att avgöra längen när jag lägger och går spår faktiskt. Över äng (mycket blött), 10m bloduppehåll och 90gradersvinkel direkt efter. Sol, 25 grader varmt och spåret fick ligga i 30min. Loka motstod impulsen att bada och klafsade glatt på i spåret. Efter bloduppehållet fortsatte hon fram och missade högersvängen men ringlade åt vänster och kom perfekt in på spåret igen.  Mycket duktigt hund fann klöven och blev hyllad!


Tyvärr upptäckte jag ett fukteksem på hennes andra kind nu. Fy tysan så snabbt de kommer och utvecklas... Ringde runt men på första vet.kliniken var veterinären på semester, på den andra hade de ingen möjlighet att ta emot oss förrän på onsdag och på den tredje hade de inga tider så de sa åt oss att åka in akut. Vilket vi gjorde. Efter en halvtimmes väntan kommer en av dem ut och pratar med mig och säger att de har 3-4 timmars väntetid... *hick* Jag säger att jag klarar mig utan veterinär, det räcker med en djursjuksköterska som rakar och pysslar om. Det dem kan hjälpa mig med, säger hon då, är att jag får låna ett rum och en rakapparat om jag kan göra det själv. Det är taget! sa jag och hoppade upp. Så nu har jag rakat vovve för första gången och det rakt över ett fukteksem som visat sig sprida sig från undersidan av örat (vid fästet) ända ner till under hakan... Men det har inte börjat vara så mycket än så vi tog det i tid. Har tvättat och hittade Esprees Hot Spot Foam som jag på rekommendation nu har testat. Aloe vera, kamomill och tea tree oil. Kan ju inte slå fel tänkte jag när jag läste på etiketten.


Loka har fått ett "lyxben" med "beef-smak" och nu tar vi det gärna lite lugnt resten av dagen tack. Mina ben är helt sluuuut....


 Men en eloge till Bagarmossens Djursjukhus som ställde upp och gjorde vad de kunde trots att de hade häcken full med saker att göra!

 

Det är jag mycket tacksam för. Inte heller behövde jag betala för lånet, vilket var rätt skönt. Deras akuttaxa låg på 900kr...


Ja jag glömde nämna att jag vägde Loka i väntrummet på Bagis och hon har gått ner 0,5kg. Yeeaaayyy....! 


Av E J - 16 juli 2009 23:32


Det var kul att ha Moki här och det gav mig en chans att visa sambon att det inte alls skulle bli så trångt med en liten vovve till så som han envisas med att det skulle bli. Moki uppförde uppdraget med bravur och var så smidig att ha här att hon snabbt smälte in! Kanske har jag nu kommit liiiite närmare målet. =P Jag föll ju snabbt tillbaka till latmansfasonerna med Loka, nog var vi ute mera när vi hade minihund på besök. Men i morgon ska vi lägga viltspår med en bekant och hennes hund. (Ja just ja, jag måste plocka fram blod ur frysen...)


Idag fick jag nåt ryck och var ut och sprang... Det gick skitbra! De nya skorna är helt suveräna, för första gången kunde jag springa tills musklerna sa ifrån och inte för att jag fick kramp i vaderna, ont vristerna, stela hälsenor eller något annat tråkigt. Nu känner jag mig riktigt duktig. 


Jag ska skaffa en klövjeväska till Loka. Så hon kan få bära vattnet när vi är ute på långpromenader. Tips på bra sådana tags tacksamt emot!

Titta (mamma) vilken bra beskrivning och söta bilder jag hittade när jag googlade runt lite.

http://www.iors-sida.net/klovja.htm



Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards