Alla inlägg under september 2008

Av E J - 30 september 2008 13:40


Idag har Loka och jag varit hos veterinären hela förmiddagen och gjort pricktest. Dvs man testar omgivningsallergi, som kvalster, pollen, andra djur, mögel osv.

Hon fick en rakad ruta på magen (supersnyggt...) där man injicerade lite grann av alla ämnen och sedan iakttog man om det blev någon reaktion. För detta fick hon först sövas ner och nästan föll ihop på golvet och drog stooora timmerstockar!


I alla fall, hon reagerade på kvalster av olika slag (D.Farinae, Tyrophagus, Acarus Siro och Lep. Destructor). Vanligt förekommande i förråd, sängar/möbler/tyger m.m



Ingen reaktion på katt/hund, träd, gräs, mögel, ull, häst, fågel, kanin osv.


Vanligaste behandlingen är kortsiktigt: antihistamin/kortison/fettsyror. Vilket inte funkar på alla hundar.


Långsiktig lösning: hyposensibilisering.  Inte heller detta hjälper alla hundar. Man injicerar hunden med det ämne den reagerar på att för att "härda den". Vilket är något man på djur måste fortsätta med under resten av dess liv. Första tiden, en spruta en gång i veckan. Sen utökar man och förhoppningsvis räcker det sen med spruta per månad. Och detta är något man får lära sig att göra själv på sin egen hund... Sprutorna kommer, efter den inledande behandlingen, att kosta ca 2000-3000kr var tionde månad då man hämtar ut en ny laddning sprutor.


Den inledande behandlingen (totalt 4000-5000kr) hamnar inom min nuvarande självriskperiod, OM nu försäkringsbolaget täcker detta. De flesta gör det men jag måste dubbelkolla det.


Veterinären tror att Loka skulle kunna svara bra på hyposensibilisering eftersom hon har relativt milda besvär och inte har gått med det så länge. Men det återstår fortfarande att se vad fodertestet säger, kanske är det där den största boven finns och i så fall åtgärdar man det först.


Kommer att behöva städa mer hemma. Lokas filtar och bädd byts ut mot en BIA-bädd, vi ska vädra mer, hålla svalt och Loka får inte vara inne när vi dammsuger eftersom det rör upp kvalstrena. Dessutom har jag nu köpt hem sepolyticschampo som är medicinskt och ett bad var 14:e dag var rekommenderat för att skölja ur "resterna" från kvalstren.


Så, nu får vi se. Nästa milstolpe är om fyra veckor då foderprovokationen sätt igång för att se om hon reagerar när hon sätts på sitt vanliga foder igen efter dessa åtta veckor på specialmat.


Dagens besök gick på 550kr (inkl. schampot) tack vare försäkringen. Utan försäkring: ca 3755kr.


Försäkra ditt djur!


Av E J - 29 september 2008 15:59


Trots att det gick åt lite (mycket) mer pengar än beräknad på mässan i helgen (jag hade roligt) så känns det ändå helt ok när jag kikar på min ekonomi. Jag inser hur jag har blivit "lurad" tidigare, pro-budget, genom att ha sett totalsumman på kontot och tänkt att: det räcker till mycket. Och sedan har jag bara shoppat loss.


Men nu med budget så vet jag att den där summan egentligen är flera småsummor och tullar jag på storsumman så kan jag också se framför mig i vilken stapel det minskar.


Nu, direkt efter löning men efter månades enda festkväll (tyvärr), ser det ut så här:


Det svarta strecket i mitten av den högra stapeln visar vad som är fasta kostnader (under strecket) och vad som är rörliga kostnader (ovanför strecket).

Jag vill inte bli för detaljerad och förklara vad alla färger betyder, men det är alltså olika poster/kategorier.


Det som kan få båten att gunga denna månad är veterinärbesöket i morgon... Utöver det har jag lagt undan pengar till allt som kommer. *peppar peppar* Samt sparpengar.

Tänk om det här blir en sån där månad då jag i slutet av den är nöjd med mig själv?

Av E J - 28 september 2008 16:18


Persperpussyn poserade porträttvänligt.


Av E J - 27 september 2008 13:47


...trodde jag att jag hade.



Alla kan ha fel.



Det är inget att skämmas för...

Av E J - 26 september 2008 14:35


Detta verktyg är Cybergudens gåva till den oekonomiske privatpersonen! Jag har använt det i två månader, denna blir den tredje. Jag har till och med uppgraderat mig till plusversionen (vilket kanske går lite i stick å stäv med sparandedrömmarna då det kostar, men 10kr/mån för full koll är BILLIGT).


Nu denna tredje månad kommer jag att få se ett helrätt resultat för första gången. De senaste veckorna har jag gått igenom alla min papper och fört in rätt summa på öret. All transaktioner är sparade, mina lån och mina olika sparandeformer är införda. En realistisk budget är gjord.

Ikväll ska jag betala räkningarna och sedan fördela ut och lägga undan de pengar jag vet kommer att gå åt under månaden. Mina fickpengar har jag tagit ut idag och stoppat i plånboken.


Det blir ingen fet månad eftersom jag har en ganska dyr kryssning som ska bokas och betalas nu samt veterinärbesök inbokat på tisdag. Det ska förhoppningsvis försäkringsbolaget ta och det säger dem när jag pratar med dem, men jag är beredd på allt. Loka går fortfarande på skeitdyrt specialfoder dessutom och det verkar inte som att 800kr-säcken kommer att räcka hela perioden *fan*.

Dessutom är det sluträkningar på skitprenumerationer på skittidningar som jag varit för slö för att ta tag i. Och litet annat skit.


Men, håller jag mig till budgetten så kommer jag att ha (mycket) sparade slantar i slutet av månaden...  Och det känns jävligt BRA.


Jag fortsätter min jakt på en ny bank, jag är trött på att hela tiden få skrivet på näsan hur liten och obetydligt jag är för min nuvarande. Min förhoppning är att få ett medlemslån/privatlån med bra ränta för att samla mina krediter i och få dem bortlösta direkt. Ja, jag är lite Lyxfällan skadad. Tyvärr kan jag meddela att det inte är lika enkelt som på tv. Det gör viss skillnad att ha ett filmteam med sig - helt klart.


Mer privat. Jag har träffat min nya husläkare nu. Jag får lite hjälp med att komma över min deppighet. Känns bra. Om än lite overkligt och nu plötsligt väldigt påtagligt. Men skam den som ger sig.


På tisdag har jag inbokat en ny provridning av en eventuelle medryttarhäst. Jag får hoppas jag kan hålla mig kvar på denna... Om inte annat är det i alla fall nära till marken då det här är en islandshäst på dryga 1,40m i mankhöjd. Känns inte det klockrent kommer jag att boka in mig för en tur på Rundmars Gård istället. Eller en turridning på Fors gård. Vi får se. Rida vill jag. Det är terapi för mig.


Jobba lite till, sedan åka och storhandla (ekonomiskt - right on) på vägen hem. Ikväll ska jag ta det lugnt. I morgon - fota lite höstfärger på dagen och mässan på kvällen. Om vi kommer in. Populärt i år.


Av E J - 24 september 2008 11:53


Var ute och fotade lite hund i helgen. Ville ha lite fina bilder på en arbetande apportör. Slutade med en sjukt irriterad fotograf som svor över ett galet träskmonster som låg på rygg i en dypöl och tossade med dummyn...

Ett par fick jag till i alla fall, men jag måste ut och öva på att få in fokusen på jycken istället för på omgivningen.



Så här snygg kan man vara när man väntar in en långsam matte och själv är ivrig.



Veckans (månadens, årets) ledord är: MOTIVATION.

Den är låg. Just nu. Men vi jobbar på det.


Fick en hyfsad bild på Gusten också när han satt och solade på balkongen.



Höstfärgerna är härliga.


Jag fick mina nya byxor med posten igår. De var för stora. Men sköna som fan. Lite 70-tals stuk. Efter att jag sytt upp dem - så klart.


I helgen blir det Öl & Whiskeymässan.

Av E J - 18 september 2008 14:04


Har inte skrivit på länge. Haft en tuff period. Såg den här i Metro idag och den gick rakt in - klockren...




Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29 30
<<< September 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards