Direktlänk till inlägg 13 juni 2008

Hudutredning del 1.

Av E J - 13 juni 2008 12:38


Idag har jag varit till veterinären med Loka på morgonen. Den senaste tidens häftiga mjällande har vägra ge sig trots alla försök med huskurer och receptfria medel. Dessutom har hon klåda och kastar sig på rygg på asfalt och gnölar runt så fort hon får chansen.


Jag har testat bättre foder, färskfoder, fiskolja, frontline, PROB tjärschampo och PROB olja och inget har hjälpt annat än att lindra för stunden. I februari var Loka dålig, jättehänging och slö så jag tog henne till veterinär för undersökning. Man hittade inget fel trots en massa prover osv. Mjällandet uppstod i samband med detta och har sedan dess bara blivit värre. Min första misstanke var att det berodde på dåligt foder (hon gick på Doggy sedan innan jag fick henne) så jag bytte till Standardt som är riktigt bra hundmat. Det plus fiskoljan gav henne en superfin och blank päls, och magen fungerade mycket bättre. Men mjällandet bestod. Då började jag misstänka ohyra och testade frontline och tjärschampo, utan resultat. PROB-oljan som jag applicerade (smorde in hela hunden i) efter baden verkade dock lindra. Synd att den stinker båtbrygga bara...


Igår fick jag nog. Jag ringde veterinären på Marhagens klinik nära där jag bor och fick en tid redan idag på morgonen.


Hon trodde inte heller på ohyra. I alla fall inte mjällkvalster som varit en av mina största misstankar. Det stämmer inte riktigt med var hon mjällar, ålder på hund och hur länge hon gått med det. Tyvärr är det knepigt med en hudutredning, man kan inte sätta diagnos på annat sätt än att prova sig fram med behandlingar och om behandlingen inte tar får man utesluta den misstänkta åkomman. Och testa med nästa...


De närmaste 6 veckorna kommer Loka behandlas med Stronghold, för alla typer av parasiter. Främst för att utesluta att det är just parasiter som orsakar detta. Men jag hoppas det hjälper för gör det inte det är risken stor att det är hormonellt.


  mjällkvalster


Loka har blivit mörkare i huden på magen, "begynnande hyperpigmentering", vilket kan vara ett tecken på just hormonstörningar. Dvs; lever, njurar, sköldkörtel eller binjurar...


Jag tyckte inte det fanns någon anledning att vänta dessa sex veckor med att ta blodprover, så vi gjorde det idag och jag ska få svaren i början på nästa vecka. Det man tittar på då är " Total T4, TSH, SLP, krea och ALAT" enligt journalutskriften jag fick.


Är det ändå parasiter kan det vara någon av katterna som är boven... Så katterna ska också få parasitbad och behandlas med frontline. Sen behöver jag storstäda inte bara hemma men hos pojkvännen också. Hans katt ska nog också få ett dermocanbad, för säkerhets skull. Även dagmattens hund och katt ska frontlinebehandlas, vilket C redan gjort. Känns trist att krångla så med alla.

Jag ska se om jag kan hitta tigusspray, jag hörde att den kanske utgått? Men ska vara praktiskt när man städar hemma, mattor och dylikt.


Marhagens klinik är bra, trevlig veterinär. Har varit där tidigare med Billie med lindrigare åkommor. Hon har kliniken hemma på gården så hon kan inte utföra några större operationer eller undersökningar, men fördelen är att hon är lite billigare än en större klinik. Det här besöket gick på 650kr för blodanalyser, 400kr för undersökningen och 50kr för ett specialschampo med havre (klådstillande) jag fick med mig. Det är riktigt bra. Man ska inte behöva dra sig för att ta sig till veterinären med sitt djur för att det blir så hiskeligt dyrt.... Även om man har försäkring, det är ju inte alltid den ersätter.

(Jag blev tyvärr inte miljonär på V64 i onsdags. Två rätt av sex ger trist nog ingen vinst...)


Om inte Strongholden funkar och proverna inte visar något specifik ska hon remittera oss till Djurakuten. Hon pratade varmt om en veterinär där som tydligen ska vara ett ess på just hudproblem.


Så nu får vi avvakta och se hur hon reagerar på kommande behandling.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av E J - 11 juni 2018 22:14

Helloooo.... här är jag igen. Den här bloggen har alltid handlat om att dokumentera, peppa och hålla koll på utveckling av häst- och hundträning. Utan häst och hund så rann bloggen ut i sanden. Men nu är jag tillbaka!   Sen ett halvår är jag ...

Av E J - 17 april 2016 21:48

Fortfarande hundlös men det är helt ok. Barnen blir allt större, kräver mindre passning och hänger nu glatt med på det mesta. Djurintresset som legat i dvala pga orkesbrist vaknar så sakteligen och när min facebooksida svämmade över av djurbilder k...

Av E J - 3 september 2014 21:19

Idag är jag uppgiven och ledsen. Jag har igen fått kritik för att jag är "sur" (med fyra utropstecken). Ja, ärligt.... Ibland blir jag irriterad, rent av SUR, på folk som jag tycker beter sig dumt eller osmidigt. Det är ok att folk gör det, ingen är ...

Av E J - 24 augusti 2014 20:48

Har nu varit helt hundlös i snart ett år och kan konstatera att jag för mitt liv inte förstår hur jag ORKADE... Mina dagar är fullspäckade som de är och min energi ransoneras hårt. Blotta tanken på att hålla en ung och aktiv hund samtidigt får mig at...

Av E J - 11 mars 2014 10:00

Det här är ett avsked av hundbloggen. Qito flyttade vid årsskiftet till just det perfekta nya hemmet som dök upp i elfte minuten. Både Loka och Qito trivs, mår bra och lever bättre liv i sina nya hem. Det här betyder att jag inte längre lever ett hun...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards