Alla inlägg den 9 februari 2009

Av E J - 9 februari 2009 13:42


I fredags befann jag mig på helig mark... Jag var på SLU - Ulltuna för en heldag av föreläsningar inom ämnet hund. Avel för hälsa, HD/ED och presentation av det "nya" avelsindexet. Efter lunch blev ämnet Utfodring av högpresterande hund (strax efter att man fastslagit att de högpresterande hundarna, per definition, är väldigt få i Sverige) och dagen avslutades med Mentala egenskaper hos hund.


Den sista föreläsningen som jag utan tvekan tyckte var mest intressant fick vi trist nog bara höra knappt hälften av. Det är onekligen så att samlar man runt 20-talet hundägare i samma rum så är det alltid ett gäng som tycker om att höra sin egen röst prata om sin egen hund, istället för att lyssna på de som egentligen borde fått prata... Jag blev riktigt irriterad men lyckades hålla tyst.


Likaså var det spännande att höra att den nya utvärderingsmetoden av hundar med HD kommer att köra igång relativt snart. Då kommer man att kunna ta hänsyn även till miljöfaktorer som val av sederingsmedel vid kontrollröntgen, ålder på hund m.m när man gör bedömningen av hunden som avelsmaterial. Golden Retriever plus fyra andra raser är de första ut. Start 2009-2010 hoppades man på.


I helgen kom reaktionen av all stress den senaste tiden och jag hade en liten minikollaps och tillbringade nästan hela dagarna i soffan med en stor godisskål i knät och återhämtade mig. Helt väck i roten... Nu är det bara några veckor kvar på hundkursen och sen får jag lite mer tid över igen. Har beslutat mig för att inte gå kursen i Utfodring av Häst som skulle ha börjat direkt efteråt. Jag hinner inte med allt annat. Så när den här kursen är slut ska jag träna mer, pyssla mer med hunden och läsa körkortsteorin.


Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14 15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards