Direktlänk till inlägg 30 december 2008

Pipleksak

Av E J - 30 december 2008 17:28


Jag köpte en liten pipleksak sist vi var på CRT. Loka är överförtjust i den! Jag tar små träningstillfällen lite då och då. Just söker jag efter att hon själv ska hitta rätt position när hon sitter bredvid mig. Det är svårt för jag märker att Loka tittar väldigt mycket på mig och är duktigt på att tolka mitt kroppspråk. Så så fort jag drar ner på gesterna "fattar hon noll" och bara tittar på mig. Det är svårt att få henne att börja tänka själv och söka efter rätt beteende = belöning. Men tålamod fixar väl den biten också och så fort hon fattar vad jag söker (aktiva försöka från hennes sida) bör det gå lättare.

Fast själva pipleksaken ska jag försöka att inte haka upp mig för mycket på, den kan ses som störande för andra ekipage om vi ska börja träna i grupp. Men just nu funkar den för att få upp hennes motivation. Senare kommer det förmodligen att gå lika bra med en vanlig boll. Jag ska varva lite.


Hon har stort egenintresse i föremål. Vill inte gärna lämna dem i från sig, springer iväg och leker själv och försöker ta en boll ur hennes mun så håller hon fast och bara såsar sig ned på golvet och hänger i handen på henne.... Envis som tusan ibland.

Nu byter jag boll/leksak mot godis istället vilket fungerar riktigt bra. Jag visade i början noll intresse för bollen i början, hon fick lajja runt lite som hon ville och jag gick vidare. När hon märkte att jag sket i hennes boll sökte hon upp mig och jag erbjöd då godis mot bollen, och godis tackar man aldrig nej till! (Sådan matte - sådan hund.) Så nu kastar jag iväg bollen, hon hämtar den och vänder direkt tillbaka till mig för Bytet. Med studs i stegen och övertygad om att det är hon som vinner på hela dealen. Och det måste ju vara bra?! För jag får ju som jag vill också. =)


Vi måste göra inträdesprov till lydnadskursen som jag anmält mig till (med inriktning "vill tävla"). Följande moment måste behärskas:


- kunna gå med kontakt (början till fot) en kortare sträcka
- kunna ligga platsliggning med andra hundar en kort stund
- kunna sitta kvar och komma på inkallning
- kunna gå lös förbi en skål med köttbullar och bry sig om att föraren säger nej.
- Tandvisning 


Kursen kommer att gå igenom momenten från både lydnadslydnaden och brukslydnaden. Suveränt...


Så det är det vi jobbar lite grann med nu. Inget av det är egentligen något problem, jag är säker på att vi klarar det rakt av. Dock kan det aldrig att skada att träna lite så att vi kanske kan göra det snyggt också!

Tandvisningen ska jag se om jag kan ragga upp ett par, för Loka främmande personer, som kan göra det ett par gånger. Just in case.


Sen tror jag att det största "problemet" blir att för mig hålla mig i skinnet och inte börja ta allt på för stort ansvar när vi väl är där. Kan jag hålla mig lugn och positiv så gör Loka också det.


Jag är hostig som fan och hemma idag. Behöver verkligen inte en sjukdag nu när det är så mycket utgifter men jag kunde omöjligt ha jobbat idag. Inte i ett kontorslandskap och med ringande telefon.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av E J - 11 juni 2018 22:14

Helloooo.... här är jag igen. Den här bloggen har alltid handlat om att dokumentera, peppa och hålla koll på utveckling av häst- och hundträning. Utan häst och hund så rann bloggen ut i sanden. Men nu är jag tillbaka!   Sen ett halvår är jag ...

Av E J - 17 april 2016 21:48

Fortfarande hundlös men det är helt ok. Barnen blir allt större, kräver mindre passning och hänger nu glatt med på det mesta. Djurintresset som legat i dvala pga orkesbrist vaknar så sakteligen och när min facebooksida svämmade över av djurbilder k...

Av E J - 3 september 2014 21:19

Idag är jag uppgiven och ledsen. Jag har igen fått kritik för att jag är "sur" (med fyra utropstecken). Ja, ärligt.... Ibland blir jag irriterad, rent av SUR, på folk som jag tycker beter sig dumt eller osmidigt. Det är ok att folk gör det, ingen är ...

Av E J - 24 augusti 2014 20:48

Har nu varit helt hundlös i snart ett år och kan konstatera att jag för mitt liv inte förstår hur jag ORKADE... Mina dagar är fullspäckade som de är och min energi ransoneras hårt. Blotta tanken på att hålla en ung och aktiv hund samtidigt får mig at...

Av E J - 11 mars 2014 10:00

Det här är ett avsked av hundbloggen. Qito flyttade vid årsskiftet till just det perfekta nya hemmet som dök upp i elfte minuten. Både Loka och Qito trivs, mår bra och lever bättre liv i sina nya hem. Det här betyder att jag inte längre lever ett hun...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards