Direktlänk till inlägg 16 maj 2007

"Stay calm and assertive"

Av E J - 16 maj 2007 11:45

Jag är mycket imponerad av Cesar Millan, the Dogwhisperer, och tittar hängivet varje måndag. (Dock måste jag reservera mig mot hans användade av el- och stackelhalsband...)


Såg det i måndags då det var en hund som inte kunde sluta leka och det gällde att stoppa beteendet direkt, innan det escalerat till okontrollerbart.


Och då tänkte jag, att... fan... varför gör inte jag så med Billie!??


Har ju alltid trott att man bara ska ignorera de lekande barnen vid sidan av gångvägen och fokusera framåt och få hunden att "haka på". Vilket inte alls funkar på min hund... Hon kastar sig glatt i kopplet ändå.

Testade igår kväll när vi var ute och sagda barn dessutom kastade runt med en stor BOLL..! Hunden var givetvis fokuserad på leken men jag tog kommandot direkt vid dörren och varje gång hon siktade in sig på leken så stötte jag till henne med fingrarna vid revbenen ungefär (vid halsen gav ingen reaktion) och hon liksom studsade till, tappade "tråden" och vände sig mot mig. Naturligtvis fick jag påminna henne vart 3:e steg, men det är iaf en bit på väg i rätt riktning.


Ska testa igen ikväll och se om det funkar lika bra. Förhoppningsvis är det något som så småningom även slår igenom när vi är på kurs och i andra sociala sammanhang. Det vore trevligt. Minst sagt...

 

Jag har följt det är programmet i nästan ett år och först nu slår det mig att jag ska göra så med min hund också...? Jag är nog inte så jävla bright ändå.


Jag är trött på att rya och domdera, det måste finnas ett bättre sätt.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av E J - 11 juni 2018 22:14

Helloooo.... här är jag igen. Den här bloggen har alltid handlat om att dokumentera, peppa och hålla koll på utveckling av häst- och hundträning. Utan häst och hund så rann bloggen ut i sanden. Men nu är jag tillbaka!   Sen ett halvår är jag ...

Av E J - 17 april 2016 21:48

Fortfarande hundlös men det är helt ok. Barnen blir allt större, kräver mindre passning och hänger nu glatt med på det mesta. Djurintresset som legat i dvala pga orkesbrist vaknar så sakteligen och när min facebooksida svämmade över av djurbilder k...

Av E J - 3 september 2014 21:19

Idag är jag uppgiven och ledsen. Jag har igen fått kritik för att jag är "sur" (med fyra utropstecken). Ja, ärligt.... Ibland blir jag irriterad, rent av SUR, på folk som jag tycker beter sig dumt eller osmidigt. Det är ok att folk gör det, ingen är ...

Av E J - 24 augusti 2014 20:48

Har nu varit helt hundlös i snart ett år och kan konstatera att jag för mitt liv inte förstår hur jag ORKADE... Mina dagar är fullspäckade som de är och min energi ransoneras hårt. Blotta tanken på att hålla en ung och aktiv hund samtidigt får mig at...

Av E J - 11 mars 2014 10:00

Det här är ett avsked av hundbloggen. Qito flyttade vid årsskiftet till just det perfekta nya hemmet som dök upp i elfte minuten. Både Loka och Qito trivs, mår bra och lever bättre liv i sina nya hem. Det här betyder att jag inte längre lever ett hun...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards